سپهر ماشین
   

مصاحبه مجله بسته بندی

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

SepehrMachine
600 میلیون دلار صادرات برای صنعت شیرینی و شکلات رقم بزرگی نیست.
SepehrMachine1

قنبری مدیرعامل شرکت سپهر ماشین است. عمده فعالیت واحد تولیدی سپهر ماشین تولید خطوط شکلات سازی ست. قنبری مدعی ست طی 7 سال گذشته بیش از 2 هزار دستگاه را به بازار ارائه کرده است. معتقد است در شرایط بحرانی منطقه خاورمیانه، صادرات شیرینی و شکلات کشور به عراق و افغانستان بیشتر می شود و در زمانی که ثبات در منطقه حاکم است صادرات شیرینی و شکلات ایران به این کشورها کاهش پیدا می کند. ایشان می گوید 600 میلیون دلار صادرات برای صنعت شیرینی و شکلات رقم بزرگی نیست.
وی کمترین اثر تحریم را افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش قیمت متریال دستگاه ها می داند. گفت و گو با وی را در ادامه می خوانید.
به جهت آشنایی بیشتر خوانندگان در مورد شرکت سپهر ماشین تاریخچه ای از این شرکت را در ابتدای مصاحبه برای خوانندگان ما ارائه دهید؟
سپهر ماشین از سال 1383 تاسیس شده است. از آن زمان تاکنون، به سرعت مسیر پیشرفت را طی کرده است. امروز که 7 سال از تاسیس این واحد می گذرد، قدم هایی برداشته شده که بیش از 7 سال زمان احتیاج داشته است. در زمینه تولید ماشین آلات شکلات سازی تقریبا همه ی دستگاه ها را می سازیم.
کنچ، بالمیر، انواع تونل سرد، انواع اینروور، خط سریال وار، خط شکودراپ، تمپرین و خط کنجدبار را تولید و به بازار عرضه کرده ایم.
غیر از تولید دستگاه های شکلات دستگاه دیگری هم تولید می کنید؟
مدتی ست می خواهیم وارد فیلد تولید دستگاه های نان و دنات شویم. هنوز در حال برداشتن قدم های ابتدایی هستیم. یکی دو دستگاه برای روکش دنات و برای گلیزر دنات تولید کرده ایم و تحویل مشتری داده ایم.
دانش فنی تولید ماشین آلات شکلات را در ابتدای فعالیت از چه طریقی به دست آوردید؟
رشته ی تحصیلی من صنایع غذایی ست. 7 سال سابقه فعالیت در شرکت بهکام ناز داشته ام. آن شرکت هم در زمینه تولید انواع شکلات و آب‌میوه فعالیت می کرد. از آن به بعد وارد فعالیت ساخت ماشین آلات شدم. سوابق تحصیلی و داشتن تجربه مرا به این نتیجه رساند که می توانم دستگاه های شکلات سازی را تولید و به بازار عرضه کنم.
SepehrMachine2
در شرکت بهکام ناز هم ماشین می ساختید؟
نه در آن شرکت مسوول فنی بودم و اواخر فعالیتم در آنجا مدیر تولید شدم. کارهای فنی را هم آنجا انجام می دادم. دیپلم برق و الکترونیک دارم.
چند سال بعد از پایان تحصیلات سپهر ماشین را راه اندازی کردید؟
من سال 72 فارغ التحصیل شدم و 83 سپهر ماشین را تاسیس کردم. تقریبا 11 سال پس از تحصیل این شرکت راه اندازی شد.
حجم محصولات ما در این سال ها خیلی تغییر نکرده اما کیفیت محصولات و نوع محصولات ما بسیار تغییر کرده است. ما در ابتدای کار بیشتر مخازن شکلات و دستگاه این روور را می ساختیم.
الان با گذشت 7 سال از تکنولوژی های به روز تری استفاده می کنیم. الان خط تولید شکلات را می سازیم. در واقع رنج محصولات ما تخصصی تر شده است.
محصولاتی که ابتدا تولید می کردید، کیفیت پایین تری داشت؟
مسلما کیفیت ماشین آلات ما از روز اول بسیار بهتر شده است. مثل استادکاری می ماند که یک سال یا 10 سال تجربه داشته باشد.
مشتریان عمده شما چه شرکت هایی هستند؟
شرکت های شکلات سازی هستند. با چی توز، رضوان شکلات و شرکت های جدید شکلات سازی کار می کنیم. برای آنها پیش فاکتور صادر می کنیم. با بانک ها کار می کنیم که دستگاه هایی که احتیاج دارند را تامین کنیم.
SepehrMachine3
بانک ها؟
در بانک ها قسمت مشاوره ایجاده شده است. از دستگاه های ساخت شرکت اطلاعات می گیرند تا پاسخگوی مشتریانشان باشند. مشتریانی که برای اخذ وام به بانک ها مراجعه می کنند.
وضعیت بازار چگونه است؟
نسبت به سال گذشته خرید و فروش در بازار افت کرده است. وضعیت هدفمندی یارانه ها و آزادسازی انرژی باعث شده شرکت ها کمی سرمایه گذاری در تولید را کاهش دهند. به تبع کاهش سرمایه گذاری تولیدکنندگان، کار ما نیز به عنوان دستگاه ساز با افت رو به رو شده است.
کار می کنیم، بیکار نیستیم، اما نسبت به سال گذشته درخواست و سفارش کمتر بوده است.
طبق آمارها، بازار شیرینی شکلات و صادرات این محصولات رو به رشد بوده است. تحلیل شما از رکود حاکم و افزایش تولید و صادرات چیست؟
صادرات ما نسبت به سال های جنگ و پس از جنگ خیلی بهتر شده است اما مشتریان ما کشورهایی مثل افغانستان و عراق هستند. مشتریان شکلات ایران کشورهای ضعیفی هستند. از نظر حجم صادرات حجم خوبی صادر می شود ولی از نظر کیفیت جای بحث دارد.
در ضمن قیمت های صادراتی از قیمت محصولاتی که در داخل عرضه می شود، پایین تر است. به همین دلایل در عراق تاییدیه اف سی اس را برای تایید صادرات الزامی کردند. به همین دلیل صادرات شکلات ایرلان به عراق کاهش یافت.
صادرات 600 میلیون دلار در یک سال رقم بزرگی برای ایران نیست.
آمارها می گوید، رشد صادرات شیرینی و شکلات رشد خوبی داشته است؟
همیشه وقتی در منطقه بحران است، صادرات ایران به کشورهایی نظیر افغانستان و عراق بسیار خوب است. وقتی منطقه آرام می شود، کشورهایی نظیر ترکیه صادرات بیشتری به این کشورها دارند و به ایران فرصت مانور نمی دهند.
تا در منطقه بحران وجود داشته، توانسته ایم خوب صادر کنیم. با توجه به این‌که آمریکا در حال خروج از عراق است، احتمال می دهم صادرات ما به عراق کمتر شود.
موازنه ی جالبیست.
ما همیشه مرد جنگیم و جاهای خطرناک حضور پر رنگ تری داریم.
شما روی تولید شکلات کار نمی کنید؟
ما تا مرحله بسته بندی حضور داریم. بعد از آن هیچ نقشی نداریم. هر کسی به نظرم تخصصی کار کند، بهتر است. اگر زمانی خواستیم ماشین آلات بسته بندی بسازیم، ترجیح می دهم این کار را در شرکتی غیر از سپهر ماشین انجام دهیم. به نظرم کارهای تخصصی همیشه نتایج بهتری می دهند.
SepehrMachine4
تا حالا چند دستگاه فروخته اید؟
خیلی زیاد. فکر می کنم بیش از دو هزار دستگاه فروخته ایم. دستگاه های ما بزرگ نیست. دستگاه های کوچک با قیمت پایین را تولید می کنیم. ما سالیانه به طور متوسط 120 دستگاه می سازیم. تقریبا 10 دستگاه در هر ماه آماده تحویل به مشتری است.
خدمات پس از فروش شما چگونه است؟
اولا سعی می کنیم دستگاه را جوری بسازیم که طول عمر دستگاه زیاد باشد و دیر خراب شود. خدمات پس از فروش ما کم است اما کیفیت آن بسیار زیاد است.
تا حالا نشده دستگاهی نزد مشتری داشته باشیم و کار نکند. این یکی از مزیت های سپهر ماشین است. زمانی که مشتری به ما زنگ می زند و می خواهد از خدمات گارانتی ما استفاده کند، اگر همان روز نتوانیم خدمت مورد نظر را ارائه کنیم، حتما فردای آن روز این کار را انجام می دهیم.
گارانتی شما چه زمانی را در بر می گیرد؟
دستگاه هایی که بیشتر مکانیکی باشند، یک سال گارانتی دارند. دستگاه هایی که بیشتر برقی هستند، گارانتی شش ماهه دارند.
تحلیل شما از بازاری که در آن فعالید؟
سپهر ماشین و امثال سپهر ماشین همیشه در بازار هستند. بازار هم همیشه درخواست دارد. حالا هر کدام از این شرکت ها سهمی از این بازار دارند.
من معتقدم اگر ماشین آلات با کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب ارائه کنیم، سهم بیشتری از بازار را در اختیار خواهیم داشت.
شما که روی کیفیت تاکید دارید تا کنون برای اخذ ایزو اقدام کرده اید؟
ماشین آلات مواد غذایی به خصوص ماشین آلاتی که ما می سازیم به این دلیل که برای اولین بار در کشور ساخته می شوند، استانداردی ندارند. ولی کلیه فعالیت های ما بر مبنای CE است و استاندارد هستند. کلیه قطعاتی که استفاده می کنیم، استاندارد اروپا را دارند.
سفارشی کار هستید؟
بله، 99 درصد کار ما سفارشی است. منتها در زمان مانده به برگزاری نمایشگاه، ماشینی را برای خودمان تولید می کنیم تا در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دهیم.
حضور فعالی در نمایشگاه های تهران دارید، این نمایشگاه ها بازخورد خوبی برایتان دارد؟
برای ما خوب است. انتظار این را نداریم که در داخل نمایشگاه قرارداد ببندیم ولی در نمایشگاه قرارداد هم می بندیم. نمایشگاه ها مثل تابلوی ما می مانند. سر در یک کارگاه هستند. ما در نمایشگاه توانایی های خود را ارائه می دهیم و می گوییم دستگاه های ما چه قابلیت هایی دارند.
SepehrMachine5
در نمایشگاه های خارجی هم حضور دارید؟
در نمایشگاه تاجیکستان و نمایشگاه سوریه شرکت کرده ایم. امسال به دلیل بحرانی که در کشور سوریه به وجود آمد، نتوانستیم در نمایشگاه آن کشور حضور داشته باشیم.
در سوریه مشتری داریم. برنامه ریزی کرده ایم که به نمایشگاه های تاجیکستان و دبی برویم. حضور در نمایشگاه های خارجی هزینه ی زیادی دارد اما بازخورد کمتری دارند. نه این‌که دستگاه های ما قابل رقابت نیست اما کشورهای دیگر مسائل سیاسی را در خرید خود دخیل می کنند.
در نتیجه ترجیح می دهند از کشوری خرید کنند که مسائل سیاسی کمتری دارند. به خاطر همین است که نمی توانیم در بازار محصول خود را به خوبی ارائه دهیم.
از چه نمایشگاه هایی بازدید می کنید؟
در نمایشگاه های آلمان شرکت می کنم. از نمایشگاه های ترکیه، دبی و … هم بازدید می کنم. باید باور داشته باشیم که دستگاه های کشورهای اروپایی و تکنولوژی آنان از ما جلوتر است. در نتیجه کارهایی که در ایران ارائه می دهیم از آنان الگوبرداری می کنیم. هیچ وقت نمی توانیم بگوییم، دستگاه های سپهر ماشین شبیه دستگاه های آلمانی ست.
آنها معمولا پایان کارشان تمیزتر از ماست. زمان بیشتری روی دستگاه می گذارند و پول بیشتری هم می توانند از مشتری بگیرند. یک دستگاه آلمانی حداقل 5 تا 10 برابر گران تر از دستگاه سپهر ماشین است، در صورتی که متریالی که در دستگاه هایمان استفاده می کنیم گران تر است. چون متریالی که ما استفاده می کنیم تا به ایران برسد چند دست می چرخد ولی آنها خودشان صاحب متریال هستند.
چه متریالی را از خارج می آورید؟
پمپ های شکلات را از ترکیه می آوریم. شیرهای هرزگردمان را از آلمان تهیه می کنیم. بیشتر متریالی که در ایران است، خارجی ست. استیلی هم که استفاده می کنیم از تایلند و چین و … می آیند. در ایران چیزی که ساخته می شود، یک‌سری آهن و پروفیل است. یک‌سری سیم و کابل است که ایرانی ها توانایی تولید آن را دارند.
شده دستگاهی را بیاورید، خرد کنید و از روی آن بسازید؟
در سپهر ماشین معمولا کپی نمی کنیم. اساس کار را می بینیم و خودمان طراحی می کنیم.
وضعیت تحریم کشور برای تولیدکنندگان چه تاثیراتی دارد؟
تحریم در کار تولید تاثیر زیادی دارد. حداقل آن این است که قیمت دلار بالا می رود و در خرید متریال دستگاه های‌مان با مشکل روبه رو می شوبم. همه ی اجناس در کشور هست ولی به دلیل تحریم گران تر به دست مصرف کننده می رسد.
برای گسترش کارتان فعالیتی کرده اید؟
حقیقت این است که عمده ترین دغدغه ی من بزرگ تر کردن فضای این کارگاه است. بیشترین نیاز ما در حال حاضر همین موضوع افزایش فضای این واحد تولیدی است. الان هزار متر زمین داریم. حدود 360 متر هم سالن در آن تعبیه شده است. می خواهیم سالنی به مجموعه اضافه کنیم تا سالن ساخت و مونتاژ از هم جدا شوند.
راحت می توانید به یک شهرک صنعتی بروید.
شهرک صنعتی خیلی بهتر است. از عمده ترین مشکلات اینجا این است که زمین ها بی سند است و قول نامه‌ای ست. در نتیجه نمی شود سند کارخانه را گرو گذاشت و وام گرفت. البته شهرک صنعتی هم مشکلات خاص خود را دارد. از مرکز شهر دورند و افراد متخصص کمتر تمایل برای کار در این شهرک ها دارند. هزینه ی تهیه مواد اولیه هم به دلیل دوری از تهران بیشتر می شود.
اینجا که در محل واحد تولیدی شما هستیم چه نام دارد و چه مشکلاتی دارد؟
اینجا منطقه صنعتی زاگرس است. البته فقط اسمش منطقه صنعتی ست. از نظر تشکیلات اداری، منطقه صنعتی نیست. اینجا قبلا کشاورزی می کردند. چون این منطقه به تهران نزدیک بوده زمین ها را تقسیم بندی کرده اند. شهرداری هیچ حمایتی از این منطقه نمی کند. حتی زباله های صنعتی را از منطقه نمی برد. با هزینه خودمان این زباله ها از منطقه خارج می شود.
با توجه به اینکه بیش از 250 تا 300 کارخانه در این منطقه صنعتی فعالند اما از آب شرب محروم است و لوله کشی آب ندارد. اینجا حداقل 250 کارخانه است. فرض کنید هر کارخانه 10 پرسنل دارد. پس حداقل 2500 نفر در این منطقه شاغل هستند. این 2500 نفر هرکدام یک خانواده 4 نفره هم داشته باشند 10000 هزار نفر را شامل می شود. این 10 هزار نفر از همین حومه (قلعه حسن خان و شهر قدس) به این منطقه صنعتی می آیند. در نتیجه شهرداری باید امکانات اولیه را بدهد.
آسفالت کردن خیابان، لوله کشی آب و نظافت منطقه حداقل هایی است که از شهرداری انتظار داریم. با توجه به این‌که همه ی این کارخانجات عوارض و مالیات هم می دهند حمایت از فعالان این منطقه دور از ذهن نباید باشد.
شهرداری شهر قدس وابسته به کدام شهرداری ست؟
وابسته به شهریار است و شهریار هم وابسته به تهران است.
دانلود صفحات مجله بسته بندی

دسته بندی: نمایشگاه

کلمات کلیدی:

مصاحبه


نمایشگاه شیرینی و شکلات 1402

نمایشگاه ایران آگروفود 1402

نمایشگاه شیرینی و شکلات 1401

نمایشگاه ایران آگروفود 1401

نمایشگاه pacprocess 2019

نمایشگاه ایران آگروفود 98

نمایشگاه بین المللی بوشهر 97

نمایشگاه شیرینی و شکلات 97

نمایشگاه ایران آگروفود 97

نمایشگاه شیرینی و شکلات 96

نمایشگاه ifood 2017 مشهد

نمایشگاه ایران آگروفود 96

نمایشگاه شیرینی و شکلات 95

نمایشگاه ifood 2016 مشهد

نمایشگاه افغانستان و ایران

نمایشگاه ایران آگروفود 95

نمایشگاه شیرینی و شکلات 94

نمایشگاه شیرینی و شکلات 93

نمایشگاه ایران آگروفود 93

نمایشگاه شیرینی و شکلات 92

نمایشگاه ایران آگروفود 92

نمایشگاه شیرینی و شکلات 91

نمایشگاه بین المللی سلیمانیه

نمایشگاه ایران آگروفود 91

مصاحبه مجله بسته بندی

نمایشگاه شیرینی و شکلات 90

نمایشگاه ایران آگروفود 90

نمایشگاه مشهد FOODEX 2010

نمایشگاه شیرینی و شکلات 89

نمایشگاه بین المللی سوریه 89

نمایشگاه ایران آگروفود 89

نمایشگاه شیرینی و شکلات 88

نمایشگاه مشهد FOODEX 2009

نمایشگاه بین المللی سوریه 88

نمایشگاه ایران آگروفود 88

نمایشگاه بین المللی اصفهان 87

نمایشگاه شیرینی و شکلات 87

نمایشگاه شیرینی و شکلات 86

نمایشگاه مشهد FOODEX 2007

نمایشگاه شیرینی و شکلات 85

نمایشگاه های مختلف



نمایشگاه ایبا مونیخ آلمان نمایشگاه ایران آگروفود نمایشگاه گلفود دبی نمایشگاه اینترپک آلمان نمایشگاه آی اس ام آلمان نمایشگاه پروسوئیت آلمان نمایشگاه سیجپ ایتالیا نمایشگاه شیرینی و شکلات تهران
سپهر ماشین
سپهر ماشین
طراحی و ساخت ماشین آلات صنایع غذایی - شکلات
سپهر ماشین
English فارسی
+98 (21) 468 97011 , 468 03771 , 468 03746 +98 (21) 468 31540 تهران، ایران